onsdag den 11. juli 2012

Anden workshop omkring de syv intelligenser

Sidste uge i Thang Long Kidsmart Kindergarten var en ret begivenhedsrig uge. Dels var det ugen hvor vi afholdt vores anden workshop og dels var det ugen hvor vi skulle stoppe. Men først til workshoppen.

Vi afholdt vores workshop sidste tirsdag og vi havde valgt, at fortsætte temaet fra vores første workshop: The Multiple Intelligences - som en opsummering af teorien og aktivitetsforslag fra første workshop. Til denne workshop var det altså meningen, at teorien skulle bruges i praksis. Det var vigtigt for os, at få lærerinderne med i hele processen denne gang, da vi ville hjælpe dem med at få implementeret teorien i deres hverdag i børnehaven. Derfor var det i virkeligheden ikke super meget Kathrine og jeg skulle stå for denne gang. 

Vi havde valgt at lave en aktivitetsdag og de vietnamesiske lærerinder og Tu Anh besluttede sig for, at det skulle være de ældste børn der skulle deltage, altså de 4 Mickeyklasser. Det vil sige 120 børn. 

Vi lavede aktiviteter til de forskellige intelligenser og det hele gik i samråd med de vietnamesiske lærerinder. Da vi jo efterhånden kender lærerinderne og den vietnamesiske kultur generelt, var vi godt klar over, at det bare ville være et spørgsmål om tid før konkurrenceelementet ville komme ind i billedet. Derfor gjorde vi det meget tydeligt fra start, at det altså var vigtigt for os at det ikke skulle være en konkurrence for børnene, men at aktiviteterne i stedet skulle udføres så lærerinderne fik øvet sig i at se de forskellige intelligenser hos børnene og dermed kunne benytte sig af den viden, når undervisningsplanerne skal laves i fremtiden for at tilgodese flest muligt. 

Lærerinderne fandt på, at vi skulle have følgende lege med i aktivitetsdagen: 

Guess the Song - Børnene skulle høre forskellige melodier på en cd-afspiller og derefter gætte hvilken sang der var tale om. 



Feel and Guess - Børnene havde 4 æsker stående foran sig på et bord med forskellige ting i. De skulle føle sig frem uden at se i kasserne og gætte hvilke ting de rørte ved. 



What is Missing? - Børnene skulle se på et bord med en antal forskellige ting på og huske tingene. En lærerinde ville derefter fjerne en ting og børnene skulle så huske hvilken ting der manglede. 



Puzzle - Børnene skulle i fællesskab samle nogle puslespil.





Pass the Water - Børnene skulle igennem en forhindringsbane, bestående af skiftevis en stol og en hulahopring, samtidig med at de bar på en kop med vand. Det gik ud på at få transporteret så meget vand fra den ene ende af banen til den anden som muligt. 



På grund af logistikmæssige årsager, valgte vi at dele hver klasse op i to hold, så der i alt ville være 8 hold - 4 aktive hold ad gangen. De resterende 4 hold sad i siderne og heppede på de andre børn. 

Jeg var blevet spurgt om jeg ikke ville lave 4 flag til hver klasse, der kunne symbolisere at børnene var klar til at lege. Lærerinderne havde meget svært ved at lægge konkurrencen bag sig og de ville derfor hele tiden gerne komme med nye ideer til "hvordan man kan vinde".. Vi fik til sidst lavet et kompromis, sådan at vi alle var glade. Dagen blev lavet lidt som en olympiade og alle klasserne havde hver sin farve bånd om hovedet, for at symbolisere sammenholdet. Vi kom også til den konklusion, at vi skulle lave medaljer med ordene "good job!" som bevis på at børnene havde deltaget i aktivitetsdagen. Alle 120 børn fik en medalje og det var derfor ikke nødvendigt at vinde noget for at modtage medaljen. På den måde ville børnene stadig føle at de havde opnået noget og samtidig med at ingen børn ville føle sig udenfor ved eventuelt at have tabt. 

Flagene kom derfor også til at symbolisere fællesskab mere end konkurrence, som jeg egentlig nok er ret sikker på de var ment som til at starte med. 

Mickey 1 

Mickey 2

De 4 Mickeyklasser

Tilskuere fra de andre klasser

En glad fanebærer fra Mickey 1

Sao Mai og Thuy forklarer om medaljerne

Forældre og andre klasser kigger spændt på

Alle, både deltagende lærerinder, observerende lærerinder, deltagende børn og heppende børn var meget engageret i alle aktiviteterne under hele dagen. Kathrines og min funktion under afholdelsen af workshoppen var, at gå rundt og observere de forskellige lege og hjælpe lærerinderne med tips og gode ideer hvis vi så noget som kunne forbedres. Det var altså lærerinderne der stod for selve afholdelsen, og det var rigtig rart at kunne gå rundt og se hvor godt det fungerede for både børn og lærerinder. Det gav virkelig en følelse af, at de har taget vores råd til sig og vi fik også meget gladeligt af vide, at de helt sikkert ville bruge disse aktiviteter og denne måde at tænke på i deres hverdag fremover! 

Dagen sluttede af med, at alle børnene klassevis kom op og modtog deres medalje, og det var nogle meget glade og stolte børn der kunne gå hjem til deres familier med en medalje og fortælle om dagen. 

Mickey 1 med deres medaljer

Mig og min nye klasse, Mickey 1

Workshop holdet fra venstre: Hong, Thuy, Kathrine,
Tu Anh, Huyen, mig og Sao Mai

Det har været en rigtig god og ikke mindst lærerig oplevelse at lave de to workshops. Fra første workshop har jeg lært, hvordan jeg kan formidle vestlig teori til en vietnamesisk kultur og gøre den forståelig og brugelig. Fra anden workshop har jeg lært, at samarbejde på tværs af lande og kulturer, men med et fælles mål. 

- HC -



Ingen kommentarer:

Send en kommentar