Når man gerne vil uddanne sig til at arbejde med børn i Vietnam er der et par forskellige muligheder for uddannelse.
Den ene mulighed er den såkaldte "Professional School" hvor uddannelsen til "Kindergarten Teacher" varer 2 år. Den anden mulighed er at tage uddannelsen på college, hvor uddannelsen da hedder "Early Childhood Education" og som ligeledes varer 2 år. På disse to år lærer man blandt andet hvordan man underviser børn i forskellige fag, som fx tegning og at læse og udtale vietnamesisk. Alle basisfærdigheder for at arbejde med børn bliver gennemgået på de to år.
Vil man gerne arbejde med hvad de kalder "special needs children", kan man tage en overbygning på 1 år, hvor det er børn med specielle behov der er i fokus. Det skal dog lige pointeres, at de børn der, i denne børnehave, bliver kaldt for specialbørn, er de børn der har lidt svært ved at lære sproget, læsper eller har andre vanskeligheder. Der er ikke tale om hverken autistiske eller handicappede børn.
Alle lærerinderne i Thang Long Kidsmart Kindergarten er uddannet fra det sidstnævnte college. Nogen af dem har også overbygningen, og det er dem der varetager specialundervisningen med de børn der har brug for ekstra støtte.
Regeringen i Vietnam har sat nogle retningslinjer for hvad institutionerne skal opnå med børnene i løbet af deres år i børnehaven, men da Thang Long Kidsmart Kindergarten er privatejet, har de forholdsvis frie tøjler hvad angår de praktiske rammer, såsom hvordan børnene skal undervises, hvornår de skal lære hvad osv.
I børnehaven går de meget op i, at udvikle mange forskellige færdigheder hos børnene og ligeledes udvide deres horisont på mange forskellige måder. Derfor har hver uge (nogen gange 2 uger i træk) forskellige temaer. Disse temaer kan blandt andet være "blomster og natur", "hår", "vejret" og mange andre ting. Temaerne giver de forskellige klasser mulighed for at fordybe sig i et specifikt emne og lærerinderne er gode til at benytte sig af forskellige læringsmetoder for at få alle børnene med. Der bliver både klippet og klistret, reciteret digte, læst, danset, sunget, udforsket i naturen og mange andre ting.
Alt hvad lærerinderne laver i børnehaven bærer tydeligt præg af, at kreativiteten er i højsædet. Ligeledes er læringsmiljøet et vigtigt element i børnehaven. Indretningen af klasselokalerne er ikke statisk, men skifter alt efter hvilket emne der er i de forskellige uger. Ligeledes er udsmykningen af lokalerne forskellige alt efter alderstrin. I min klasse, de ældste børn, er der derfor fokuseret på bogstaver, ord og andre ting der har betydning for dem når de skal begynde i skolen. Alle udsmykninger består af ting som børnene har været med til at lave, om det er kunstværker eller blot farvelægning af en planche. Børnehaven og lærerinderne ser læringsmiljøet som en meget vigtig faktor for at give børnene de bedst mulige omgivelser til at lære.
Børnehaverne i Vietnam skiller sig ud fra danske børnehaver ved, at være skemalagt ned til mindste detalje. Skemaet for en dag i Thang Long Kidsmart Kindergarten ser således ud:
07.30-08.15 - Børnene ankommer til børnehaven og spiser morgenmad.
08.15-08.30 - Morgengymnastik. Er vejret godt, afholdes det for alle børnene i gården.
08.30-09.00 - Afkrydsning af børn, snak om dagen og børnene drikker mælk.
09.00-10.00 - Forskellige lege i hjørnerne (organiseret leg), lege på legepladsen eller ekstra aktiviteter (sidstnævnte er for de børn hvis forældre betaler ekstra for at de skal lære dans, kunst, kung-fu eller klaver).
10.00-10.45 - Fri leg i klassen.
10.45-12.00 - Vaske hænder og spise frokost.
12.00-14.15 - Middagslur.
14.15-15.00 - Rydde op samt musik og bevægelse (det samme som morgengymnastikken).
15.00-15.30 - Børnene spiser snacks (som igen består af et varmt måltid).
15.30-16-30 - Leg i hjørnerne (organiseret leg) og ekstra aktiviteter (det samme som om formiddagen. Antallet af aktiviteter afhænger af hvor meget forældrerne har meldt sit barn til).
16.30-17.30 - Fri leg i klassen og løbende afhentning af børnene.
På grund af dette skema og de kontinuerlige emneuger, kan det være noget af en udfordring at byde ind med forslag til andre aktiviteter eller spontane indskydelser. Dog er jeg jo tilknyttet Mickey-klassen og da de kun har lidt over en måned tilbage, er der meget friere tøjler i min klasse end i resten af børnehaven.
Men måske har det også noget at gøre med lærerinderne i min klasse. Jeg har været rundt i forskellige klasser i løbet af den tid jeg har været her indtil videre, og jeg har tydeligt oplevet, at Mickey-klassen skiller sig lidt ud fra alle de andre klasser. Jeg siger tit, at "der er danske tilstande i Mickey". Med det mener jeg, at børnene i langt højere grad frit kan løbe rundt og lege, larme, slås for sjov, tale og pjatte med hinanden under undervisningen end de får lov til i de andre klasser. Vietnamesere er normalt meget kontrolleret, så det er noget af en oplevelse at komme ind i en klasse hvor alle børnene løber rundt og har det sjovt og hyler og skriger.
Dog er det tydeligt at se, at man altså stadig er i Vietnam, når børnene skal være stille. Her bliver der klappet to gange i hænderne, hvorefter alle børnene straks råber "vær stille" og så er der stille. Den kontrol over børnene er jeg i virkeligheden ret fascineret af.
Jeg går ikke ind for at kontrollere børn i den grad som de gør her i Vietnam, men jeg kan godt lide tanken om, at børnene ved, at de skal respektere pædagogen når hun beder om noget. Der går ikke en masse spildtid med at få samlet tropperne inden der fx skal gives en besked, fordi de ved at når der klappes to gange så skal de være stille, tre gange betyder at klassen skal samles osv. Jeg er ret tiltalt af blandingen mellem frihed og styring. At børnene har sine egne meninger og interesser, at de frit kan lave hvad de har lyst til og at dette bliver respekteret af lærerinderne, men samtidigt at børnene giver respekten tilbage ved at acceptere når tiden er til at være stille og koncentrere sig om noget.
Det er noget jeg godt kunne tænke mig at tage med hjem til Danmark.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar